Zwemmen

Zwembeurten De Puzzel Meiboom: telkens op maandagvoormiddag

Vertrek bus school: 09.30 uur / Vertrek bus zwembad: 11.15 uur

DATA KLASSEN
09/09 L3-4
16/09 L3-4
23/09 L3-4
30/09 L3-4
07/10 L3-4
14/10 L3-4
21/10 L3-4
04/11 L3-4
11/11 Geen zwemmen: wapenstilstand
18/11 L3-4
25/11 L3-4

 

Zwembeurten De Puzzel Zandvoorde: telkens op woensdagvoormiddag

Vertrek bus school: 9.30 uur / Vertrek bus zwembad: 11.10 uur

 

DATA KLASSEN
11/09 L3-4
18/09 L3-4
25/09 L3-4
02/10 Geen zwemmen: sportklassen
09/10 L3-4
16/10 L3-4
23/10 L3-4
06/11 L3-4
13/11 L3-4
20/11 L3-4
27/11 L3-4

 

Zwembeurten (wekelijks)

klas beurten wanneer
K2Z 3 juni
K3Z 3 juni
L1Z 10 januari - paasvakantie
L2Z 10 januari - paasvakantie
L3Z 10 september - november
L4Z 10 september - november
L5Z 10 januari - paasvakantie
L6Z 10 januari - paasvakantie

Leerplan

We onderscheiden drie fasen in het zwemonderricht voor de basisschool.

Fase 1 in de opbouw naar water safety bestaat uit watergewenning in het ondiepe zwembadgedeelte. We voorzien dit in het eerste leerjaar. Bij de oudste kleuters kan reeds een aanzet gegeven worden.

In fase 2 staat leren overleven in het diepe zwembadgedeelte centraal. Het kind kan nog geen echte zwemslagen maar kan zich redden door rustig te blijven in het water en naar de kant te drijven, glijden, bewegen. Voor deze fase volstaan enkele ‘zwembeurten’ in het tweede leerjaar.

Na het niveau van het leren overleven willen we veilig naar de overkant. Dat doen we in fase 3: het zich doelmatig leren voortbewegen in water. We adviseren om voor deze fase vooral tijd uit te trekken in het derde leerjaar (of tweede leerjaar, afhankelijk van de praktische mogelijkheden en de beginsituatie) omdat zich hier de gevoelige leeftijd situeert voor het leren zwemmen. Dit kan dan het best gebeuren gedurende een periode van wekelijkse zwembeurten. Hoe dichter de leerprikkels elkaar opvolgen, hoe hoger het leerrendement. Zo kan een beperkte, maar gerichte instructie van gemiddeld vijftien à twintig sessies georganiseerd worden, in een periode dat het kind er motorisch klaar voor is.

Vanaf het moment dat de kinderen kunnen zwemmen volstaan enkele ‘onderhoudsbeurten’ met het oog op de aansluiting met het secundair onderwijs. 

Praktisch

  • De lln zwemmen in aansluitende zwemkledij in badstof en een badmuts van de school.
  • De klasleerkracht controleert of alle leerlingen in orde zijn met de zwemkledij.
  • Wie niet in orde is, gebruikt zwemkledij van de school.
  • Wie niet mag zwemmen (doktersattest, nota in agenda) blijft op school.